Az elektronikus információszolgáltatás gyakorlata a Berzsenyi Dániel Főiskola Könyvtárában
Barki Katalin

Egy könyvtár szolgáltatásainak minőségét alapvetően meghatározza az a tény, hogy használója mennyire képes az önálló ismeretszerzésre, az információkhoz való hozzájutásra, milyen egyedi, könyvtár-specifikus szolgáltatásokkal élhet, mennyiben és milyen eredménnyel tudja hasznosítani a könyvtári információkeresés technikáját, megtalálja-e a választ a feltett kérdésére.

Mit tesz a BDF könyvtára a fentiek támogatására? Dinamikus, naprakész, informatív weboldallal segíti a használót az információs sztrádán való elindulásban.

A könyvtár dokumentumairól való tájékozódást ma már az online katalógusok biztosítják, amelyek nemcsak a könyvtár állományát tartalmazzák, hanem adatbázisba szervezett bibliográfiákat, repertóriumokat is. A dokumentumhoz jutás esélyegyenlőségét az elektronikus változat folyamatos hozzákapcsolásával biztosítjuk. Kísérletképpen bevezettük a Kurzus modult, amely a tantárgyi tematikák irodalmát rendezi adatbázisba, hozzákapcsolva a könyvtári példányokat és ha van, az elektronikus dokumentumot is. A saját állomány mellett felkínáljuk keresésre a különböző hazai és külföldi katalógusokat.

Az elektronikus könyvtárakat nem csak népszerűsítjük, hanem a hallgatói diplomamunkákból, digitális tananyagokból építjük is azt. A digitalizálási projektek csak akkor lesznek eredményesek, ha használóinkat motiváljuk mind a hazai, mind a külföldi elektronikus könyvtárak igénybevételére. A bizonytalan nyelvtudás miatt további segítséget kell nyújtani az EISZ és az EBSCO adatbázisok lehetőségeinek eredményesebb felhasználására. Lassan megy át a köztudatba a Nemzeti Audiovizuális Archívum által nyújtott szolgáltatások köre is.

A digitális tananyagok térhódítása együtt jár a tanulási technikák változásával, amely számunkra is kihívás.
Könyvtárosként sokat tehetünk az e-ügyintézés népszerűsítéséért, a közhasznú információk közvetítéséért, a digitális írástudás megszerzéséért. Az elektronikus információszolgáltatás eredményessége nem csak a felkészültségünkön, naprakészségünkön múlik, hanem azon az infrastruktúrán is, amely a szolgáltatásokat közvetíti. Ha igaznak tekinthetnénk a szlogent, hogy az "Interneten minden megtalálható", azt ami "odafent" van - ha nem is mindent -, el is kell tudni érni. Ehhez a pályáztatók bölcs be- és/vagy előrelátásában kell bíznunk.