Az elektronikus információszolgáltatás
gyakorlata a Berzsenyi Dániel Főiskola Könyvtárában
Barki Katalin
Egy könyvtár szolgáltatásainak minőségét alapvetően meghatározza az a tény, hogy használója mennyire képes az önálló ismeretszerzésre, az információkhoz való hozzájutásra, milyen egyedi, könyvtár-specifikus szolgáltatásokkal élhet, mennyiben és milyen eredménnyel tudja hasznosítani a könyvtári információkeresés technikáját, megtalálja-e a választ a feltett kérdésére. Mit tesz a BDF könyvtára a fentiek támogatására? Dinamikus, naprakész, informatív weboldallal segíti a használót az információs sztrádán való elindulásban. A könyvtár dokumentumairól való tájékozódást ma már az online katalógusok biztosítják, amelyek nemcsak a könyvtár állományát tartalmazzák, hanem adatbázisba szervezett bibliográfiákat, repertóriumokat is. A dokumentumhoz jutás esélyegyenlőségét az elektronikus változat folyamatos hozzákapcsolásával biztosítjuk. Kísérletképpen bevezettük a Kurzus modult, amely a tantárgyi tematikák irodalmát rendezi adatbázisba, hozzákapcsolva a könyvtári példányokat és ha van, az elektronikus dokumentumot is. A saját állomány mellett felkínáljuk keresésre a különböző hazai és külföldi katalógusokat. Az elektronikus könyvtárakat nem csak népszerűsítjük, hanem a hallgatói diplomamunkákból, digitális tananyagokból építjük is azt. A digitalizálási projektek csak akkor lesznek eredményesek, ha használóinkat motiváljuk mind a hazai, mind a külföldi elektronikus könyvtárak igénybevételére. A bizonytalan nyelvtudás miatt további segítséget kell nyújtani az EISZ és az EBSCO adatbázisok lehetőségeinek eredményesebb felhasználására. Lassan megy át a köztudatba a Nemzeti Audiovizuális Archívum által nyújtott szolgáltatások köre is. A digitális tananyagok térhódítása együtt jár a tanulási technikák
változásával, amely számunkra is kihívás. |