Trendek és tendenciák az információszolgáltatások
területén: könyvtár 2.0
Kiszl Péter
A könyvtárak - az informatika fejlődésével, a globalizáció kiteljesedésével, az információs- és tudástársadalomnak nevezett közegben - ma is tartó, folyamatos változáson, fejlődésen mennek keresztül. A
bibliotékák működését alapjaiban alakította át a temérdek modern
információhordozó, az elektronikus dokumentumok térhódítási folyamata,
az internet elterjedése és ezzel párhuzamosan a használói igények gyökeres
átstrukturálódása. A jövő a multifunkciós könyvtáraké, amelyeknek többek
között jelentős hozzáadott értékkel bíró, értéknövelt szolgáltatásokat kell
biztosítaniuk, de kiemelten szükséges kezelniük a kulturális örökség
megőrzését, a közösségi szerepvállalást és a szociális tevékenységeket is.
A klasszikus, dokumentum-személetű könyvtár definíció felett
közismerten eljárt az idő, az új környezet új információközvetítési
módszereket kíván a közgyűjteményektől. Az előadás a virtuális
világkönyvtár mint globális tudásközpont gondolatáig (érintve a
Mundaneumot is) röviden áttekinti az információs rendszerek és a
könyvtárak kapcsolatának fejlődéstörténetét, majd a legfontosabb
tartalomszolgáltatási aktualitásokra fókuszál. Kiemelten kezeli a források
sokszínűségének elemzését, az információgazdaság, a kereslet-kínálat
viszonyának vizsgálatát, a használói elvárások szintetizálását. Erre
támaszkodva vezeti le a könyvtár 2.0 modellt, amely manapság a
nemzetközi szaksajtó, a jelentősebb könyvtár- és információtudományi
fórumok egyik sarokpontja. Az elképzelés erőteljesen épít arra, hogy a
használók a jelenleginél még erőteljesebben, ugyanakkor innovatív módon
maguk (is) alakíthassák - a számukra működtetett - könyvtári
szolgáltatásokat. Gyakran idézett három jellemzője: használóközpontú,
multimédiás, közösségi.
A könyvtár 2.0 ernyője alá sorolható információtechnikai eszközök lehetnek
például a web 2.0 koncepcióból már ismerős blogok, rss-sek, wikik,
vitacsoportok, mashupok, címkézések, chatek stb. Ezek létjogosultsága
könyvtári szolgáltatási környezetben, tehát a közgyűjteményi gyakorlatban is
bizonyított, számos külföldi és egy-két hazai alkalmazás is született a
közelmúltban. Nem szabad persze elfeledkezni a lakosság hátrányos helyzetű
rétegeinek felzárkóztatásáról, de például a vállalkozói kör kiszolgálásáról sem,
mely tényezők szintén a könyvtár 2.0 alappilléreiként értelmezhetők.
A könyvtárak a vázolt feladat megoldását csak proaktív szemlélettel, a
használókkal folytatott (és szervezeten belüli, valamint a könyvtári szférán is
túlmutató) aktív kommunikációval, anyagi (költségvetési mellett pályázati és
saját bevételi) források bevonásával, hálózati együttműködéssel (a
párhuzamosságok kiküszöbölésével), korszerű menedzsment és marketing
eljárások alkalmazásával, egyúttal munkatársainak folyamatos képzésével (life
long learning) valósíthatják meg; elemzésünk így kiegészül a felsőfokú
oktatás szerepvállalásának lehetőségeivel, különös tekintettel az ELTE BTK
Könyvtártudományi-Informatikai Tanszékén, a hallgatók bevonásával folyó
kutatómunkára (Üzleti információ projekt).
Felmerül a kérdés: meddig mehet el a könyvtári rendszer a használói igények
kielégítésében? Határ - ésszerű keretek között (összhangban missziónkkal és
erkölcsi-etikai szemléletünkkel) - a csillagos ég, hiszen a könyvtárak
napjainkra a piaci és a közfinanszírozású versenytársaikkal szemben is egyre
inkább elveszíthetik a kezdetek óta meglévő monopol, később vezető
szerepüket az információ(források) megőrzésében és közvetítésében.
Megváltozott világunkban újra kell fogalmazni küldetésünket.
Elengedhetetlenül szükséges a megindult paradigma- és szemléletváltást
intenzíven folytatnunk, de mindenek előtt keményen küzdeni a használó
kegyeiért. Muszáj alkalmazkodnunk, nincs más választásunk, mert mint
tudjuk: "aki kimarad, az lemarad."
|