A Berzsenyi Dániel Könyvtár gyakorlata az
elektronikus információszolgáltatás és -közvetítés területén
Sopár-Dancsecs Katalin
Az elektronikus információszolgáltatás egyre nagyobb szerephez jut életünkben. Gyakran elhangzik, hogy ma már nincs idő napokat, heteket várni az adatszolgáltatásra. Az informatikai forradalom rámutatott a Berzsenyi Könyvtár régi szolgáltatási tereinek és technológiájának
hiányosságaira. A 2000-2002 között lezajlott, az épületre és a
technológiára egyaránt kiterjedő korszerűsítés lehetővé teszi, hogy a 21.
századnak megfelelő szintű szolgáltatást nyújtsunk. Elkészült a tudatosan
megtervezett, teljes épületre kiterjedő számítógépes hálózat is.
Az intézménybe belépő látogató már a földszinten igénybe veheti
elektronikus katalógusunkat, míg az első emeleten többek között az
Internet- és PC sarok áll rendelkezésére. Akik nem jártasak a
számítástechnikában, beiratkozhatnak különböző, a digitális írástudás
elsajátítását segítő tanfolyamainkra. A könyvtárból kimenő internet-
használat adatai azt mutatják, hogy a felhasználók többsége kommunikáció
és információszerzés céljából veszi igénybe a netet. Azt tapasztaljuk, hogy
a helyi portálok is előkelő helyen szerepelnek a statisztikában.
A komoly kutatómunkák elsődleges színterei a második emeleten található
általános és a helyismereti olvasótermek. Itt használhatók az offline és
online adatbázisok is. Könyvtárunk olvasótermeiben megfigyelhető a
felhasználói szokások változása. Az adatbázisok, elektronikus archívumok
megjelenése óta folyamatosan módosulnak az igények. A fiatal korosztály
tagjai már nem óhajtanak órákat tölteni folyóiratok, nyomtatott
bibliográfiák lapozgatásával, míg az idősebb korosztály változatlanul több
időt szán a keresésre, alaposabb munkát végez, figyelve arra, hogy hiteles
és pontos információkat kapjon. A helyismereti gyűjtemény anyagából
való tájékoztatást a helyi építésű adatbázisaink segítik (a Nyugat-Pannon
kutatói regiszter 2002-től, a Vasi Digitális Könyvtár 2003-tól, a Vas
Megye Irodalma és a Vas adatbázis pedig 1964-től).
A könyvtári ügyintézésben is egyre jelentősebb az elektronikus
kommunikáció szerepe: ilyen például a rendezvényekről való híradás, a
dokumentumrendelés, az előjegyzések kiértesítése. 1997 óta működő
honlapunk számos segítséget nyújt a távoli felhasználóknak.
Látogatottságát figyelve azt a tanulságot szeretnénk kiemelni, hogy a
leggyakrabban igénybe vett menüpontok mögött a könyvtár navigációs,
választást megkönnyítő szerepének erősödése rajzolódik ki (OPAC,
Kitekintés, Ajánló bibliográfiák).
Reményeink szerint megfelelő forrás áll majd rendelkezésünkre az
elkövetkezendő években a gyűjtemény gyarapításához, mert úgy látjuk, a
hagyományos könyvtárhasználat tartós marad. Ugyanakkor, ezzel
párhuzamosan fejleszteni szeretnénk a falakon kívülről elérhető virtuális
szolgáltatásokat is.
|