A Berzsenyi Dániel Könyvtár gyakorlata az elektronikus információszolgáltatás és -közvetítés területén
Sopár-Dancsecs Katalin

Az elektronikus információszolgáltatás egyre nagyobb szerephez jut életünkben. Gyakran elhangzik, hogy ma már nincs idő napokat, heteket várni az adatszolgáltatásra. Az informatikai forradalom rámutatott a Berzsenyi Könyvtár régi szolgáltatási tereinek és technológiájának hiányosságaira. A 2000-2002 között lezajlott, az épületre és a technológiára egyaránt kiterjedő korszerűsítés lehetővé teszi, hogy a 21. századnak megfelelő szintű szolgáltatást nyújtsunk. Elkészült a tudatosan megtervezett, teljes épületre kiterjedő számítógépes hálózat is.
Az intézménybe belépő látogató már a földszinten igénybe veheti elektronikus katalógusunkat, míg az első emeleten többek között az Internet- és PC sarok áll rendelkezésére. Akik nem jártasak a számítástechnikában, beiratkozhatnak különböző, a digitális írástudás elsajátítását segítő tanfolyamainkra. A könyvtárból kimenő internet- használat adatai azt mutatják, hogy a felhasználók többsége kommunikáció és információszerzés céljából veszi igénybe a netet. Azt tapasztaljuk, hogy a helyi portálok is előkelő helyen szerepelnek a statisztikában.
A komoly kutatómunkák elsődleges színterei a második emeleten található általános és a helyismereti olvasótermek. Itt használhatók az offline és online adatbázisok is. Könyvtárunk olvasótermeiben megfigyelhető a felhasználói szokások változása. Az adatbázisok, elektronikus archívumok megjelenése óta folyamatosan módosulnak az igények. A fiatal korosztály tagjai már nem óhajtanak órákat tölteni folyóiratok, nyomtatott bibliográfiák lapozgatásával, míg az idősebb korosztály változatlanul több időt szán a keresésre, alaposabb munkát végez, figyelve arra, hogy hiteles és pontos információkat kapjon. A helyismereti gyűjtemény anyagából való tájékoztatást a helyi építésű adatbázisaink segítik (a Nyugat-Pannon kutatói regiszter 2002-től, a Vasi Digitális Könyvtár 2003-tól, a Vas Megye Irodalma és a Vas adatbázis pedig 1964-től).
A könyvtári ügyintézésben is egyre jelentősebb az elektronikus kommunikáció szerepe: ilyen például a rendezvényekről való híradás, a dokumentumrendelés, az előjegyzések kiértesítése. 1997 óta működő honlapunk számos segítséget nyújt a távoli felhasználóknak. Látogatottságát figyelve azt a tanulságot szeretnénk kiemelni, hogy a leggyakrabban igénybe vett menüpontok mögött a könyvtár navigációs, választást megkönnyítő szerepének erősödése rajzolódik ki (OPAC, Kitekintés, Ajánló bibliográfiák).
Reményeink szerint megfelelő forrás áll majd rendelkezésünkre az elkövetkezendő években a gyűjtemény gyarapításához, mert úgy látjuk, a hagyományos könyvtárhasználat tartós marad. Ugyanakkor, ezzel párhuzamosan fejleszteni szeretnénk a falakon kívülről elérhető virtuális szolgáltatásokat is.