Az új épületbe költöző nagykanizsai
Halis István Városi Könyvtár
életének újraépülése

Építsünk gyakran könyvtárat!

Előadó: Czupi Gyula, a könyvtár igazgatója



Rebuilding the life of Halis István Városi Könyvtár of Nagykanizsa after
moving house to its new building

Let's often build a library!

Presenter: Czupi Gyula Director of the library

Könyvtárunk életében a 2001-es esztendő kiemelkedő jelentőségű volt. 2001. augusztus 20-án avatta fel a vá-ros és a könyvtáros-társadalom az új épületet, az első könyvtárlátogató pedig 2001. október 1-jén lépett be az épületbe, vett igénybe könyvtári szolgáltatást. Az új épületben egy új könyvtár jött létre, melyet azonos dolgozói állománnyal valósítottunk meg válaszolva az épület adta lehetőségekre és kihívásokra.
Miközben - a költözés rövid időszakát kivéve - folyamatosan működtünk. Az épület adta lehetőségeket jól kihasználva Nagykanizsa könyvtára a mai európai könyvtárak szintjére emelkedett. Néhány napja elnyertük az Év könyvtára címet.

Történeti előzmények

A nagykanizsai Halis István Városi Könyvtár Dél-Zala legnagyobb nyilvános közkönyvtára, 1951. május 1-jén alapították.
A könyvtár elhelyezése sokszor változott az első fél évszázadban. A város környékének letéti, később könyvtári ellátó rendszerét már a kezdetektől működtetjük, a régió félszáz településén működő könyvtár módszertani gondozását is ellátjuk. A hatvanas évektől a gyűjtemény jelentős részét közvetlenül a szabad polcról vehetik le az olvasók.
A szolgáltatások a gyűjtemény növekedésével párhuzamosan gyarapodtak. A nyolcvanas évektől fénymásolás, a kilencvenes évek elejétől videokölcsönzés, a második felétől számítógépes szolgáltatások vehetők igénybe. Az új épületben minden könyvtáros munkahely számítógéppel és Internet hozzáféréssel rendelkezik. A látogatók közvetlen tájékozódására kellő számú gép áll rendelkezésre. Ma egy nyüzsgő, lüktető, élettel teli térre, intézményre gondol, amikor könyvtárra gondol az, aki már használta Nagykanizsa könyvtárát. A könyvtár kollektívája is sikeresen alkalmazkodott, tanult és még inkább kezdemé-nyezett az átalakulás során.
Ezt bizonyítja a könyvtárosok 2003-évi vándorgyűlésének rendezvénysorozata is, mely a könyvtár történeté-nek legnagyobb szabású szakmai eseménye volt. A visszajelzések kiemelték a rendezvény előkészítettségét, a technikai és technológiai sokszínűséget, alkalmazkodóképességet és a tartalmas programot. A vándorgyűlés alkalmából létrehozott város- és programismertető kiadványt pedig meglepően nagy érdeklődés fogadta. Könyv-tárunk idegenforgalmi látványossággá és módszertani központtá vált.

A könyvtár működése az új könyvtárépületben

A Halis István nevét felvett intézmény új könyvtári ideál megvalósítását tűzte ki célul. Ennek a legfontosabb eleme a rendelkezésre bocsátás. Mindent, ami a könyvtár gyűjteményében található és mindent, amit el tudunk érni más szolgáltatóktól - a könyvtárhasználó igényének megfelelően -, rendelkezésre bocsátjuk.

A könyvtári infrastruktúra változása - minőségi könyvtári infrastruktúra Nagykanizsán

A 2001-ben felavatott 4 szintet magában foglaló új épületre bátran mondhatjuk: a jelenkor európai színvonalán készült. Az épületbe jutás akadálymentes. A technikai felszereltség jó, az épületen belüli technikai kommunikáció fejlett. Könyvtárunk tevékenységének technikai, technológiai hátterét a könyvtári infrastruktúra, a sokrétű technikával felszerelt és működő épület biztosítja.

Állományalakítás és elhelyezés - könyvtárhasználói szabadság

Állományalakítás
Mottó: a dokumentumokhoz való hozzáférés nem csupán a saját gyűjteményünktől, hanem jelentős részben a könyvtári rendszer működésétől függ
A könyvtár állománya akkor hasznosul jól, ha sokan hozzáférnek, ha biztosított sokoldalú használata és ha olyan dokumentumokat tartalmaz, melyeket a könyvtárhasználók igényelnek. Ma már nem az állandóan növeke-dő gyűjtemény elégíti ki mindezt, hanem az intenzíven változó, megfelelő ütemben egyszerre gyarapodó és apa-dó állomány és a minél korszerűbb állományfeltáró eszközök. Az ilyen állománygondozás sokkal több és sokré-tűbb munkát igényel, mint egyszerűen a gyűjtemény folytonos növelése.
Így mi sem arra törekedtünk az elmúlt öt évben, hogy számszerűen növekedjen a gyűjtemény, hanem arra, hogy nőjön az intenzíven használt dokumentumok aránya, csökkenjen a rosszul hasznosuló, -holt- gyűjtemény-részek nagysága. Mindez nem csak olvasóink, hanem a fenntartó érdeke is, hiszen egy jól gondozott, újdonsá-gokkal jól szaporodó, de csak kis mértékben növekedő gyűjtemény raktározási költségei alacsonyabbak, mint az állandóan és nagy ütemben növekedőé, így nem áll elő rövid időn belül az új épületben is a raktározás gondja. Ezt a gondolkodásmódot erősíti a nemzetközi gyakorlat és az, hogy a dokumentumokhoz való hozzáférés nem a saját gyűjteményünk erőforrásaitól, hanem a könyvtári rendszer működésétől függ.
A könyvtár költözése előtti sokféle munka célja is a megfelelő állomány kialakítása volt: ennek érdekében néztük át az egész gyűjteményt, minősítettük újra a gyűjtemény jelentős részét és vontunk ki az állományból a gyűjteményt terhelő dokumentumokat.
A tervezett nagyságú 200-250 ezres gyűjtemény, az általunk ellátott 100 ezer főnyi lakosság (Nagykanizsa és környéke) igényeinek, épületünk méreteinek és raktározási lehetőséginek megfelelő állománynagyság. Ameny-nyiben nem kapunk jelentősen új feladatot újabb forrásokkal (ilyen volna a felsőoktatási könyvtár szerep), úgy ezt az állománynagyságot szeretnénk fenntartani, de nem kevesebb dokumentum beszerzésével, hanem az állo-mány folyamatos frissítésével és tervszerű, átgondolt apasztással.

Az állomány elhelyezése

Az állomány telepítése jól áttekinthető módon valósulhatott meg. Az állomány csaknem tel-jessége szabad polcra került. Az értékes - huzamos ideje nagy körültekintéssel és hozzáértés-sel alakított - gyűjteményben rejlő lehetőségeket jól ki tudjuk aknázni.
Minél nagyobb arányú a szabadon használható, olvasói terekbe, könyvállványokra helyezett dokumentumok száma és félesége (-címe-), annál inkább mozoghat szabadon az olvasó, annál nagyobb szabadságfoka arra, hogy az igényeinek leginkább megfelelő dokumentumhoz jusson.
Megváltozott a könyvtáros munkája is: csökkent az egyszerű, csak a dokumentum helyére, egyszerű adataira vonatkozó és technikai jellegű kérdés, több ideje marad a nehezebb kérdésekre, a bonyolultabb, összetettebb, magasabb szintű tájékoztatásra, illetve az arra való felkészülésre.
A 2400 m2-es olvasótérben (két szinten) a könyvállomány több mint háromnegyedét tettük a könyvtárhaszná-lók elé. A szépirodalomnak mintegy felét, a szakirodalom több mint 80%-át, a leginkább használt szakterületek esetében a szakirodalom egészét raktuk szabad polcra. De ezek az arányok még jobbak, ha a friss irodalmat és a dokumentumféleségeket tekintjük: arra törekedtünk ugyanis, hogy lehetőleg minden szakirodalmi cím szabad polcra kerüljön! A folyóiratok és más periodikák utolsó évfolyamai mellett a leginkább használtak utolsó 10 évfolyamát is az olvasótérben tartjuk.

Megújult régi és új szolgáltatások a könyvtárban A könyvtár szolgáltatásain keresztül nyújtja mindazt, amire képes. Végletesen fogalmazva: a városlakó számá-ra csak olyan arányban hasznosul a könyvtár, amilyen arányban használja szolgáltatásait. Ezért fontos a könyv-tárhasználók attitűdjeinek, könyvtári szolgáltatásokhoz való viszonyának meghatározása és - az ő érdekükben való - módosítása.
Ilyen szemmel összehasonlítva a kolostorépület és az új könyvtárépület könyvtárát azt tapasztaltuk, hogy ko-rábbi használók helyzete is jelentősen javult.
Bár ők csupán a korábban ismert könyvtár adottságainak javulását, a régiek jobb kiadását várták, a más minő-ségre nem készültek fel. Nem minőségi jellemzőkhöz (pl. minél jobban feltárt állomány), hanem mennyiségi mutatókhoz (pl. minél több könyvet kölcsönözhessenek) szolgáltatáshoz kötődtek. Nem tudják elsőre használni az új lehetőségeket, mert régebben nem ismerték (nem ismerhették) meg azokat. Az ő könyvtárképüket elsősor-ban - és sok esetben majdnem kizárólag - a könyvkölcsönzési szolgáltatás alakulása határozza meg.
Az újonnan megjelenő olvasók egyszerűbben tudják használni az új lehetőségeket (Internet, olvasóterem, tájé-kozódás a számítógépes eszközök segítségével), ők tehát azt az új minőséget természetes módon igénylik, me-lyet könyvtárunk nyújtani képes.

Szolgáltatásaink

A hagyományos könyvtári szolgáltatások zökkenőmentesen szerveződtek újra a könyvtárban annak ellenére, hogy ebben a tekintetben is paradigmaváltásról beszélhetünk.
A könyvtár lehetőségeinek, szolgáltatásainak használata.
Tartózkodás a könyvtárban

A könyvtárba lépő látogató minden térítés nélkül olvashat, vagy hallgathat zenét, töltheti el idejét tanulással, művelődéssel, tartalmas szórakozással, informálódhat eszközeink segítségével.
A hagyományos attitűdű könyvtárhasználók ezeket a lehetőségeket kevésbé veszik igénybe.
A könyvtárban megjelenő új használók révén is jelentősen nőtt azonban a helyben használat és napi látogatók száma. Ez azért igazán örvendetes jelenség, mert a legalapvetőbb információkért ma már nem kell a könyvtárba jönni, hiszen telefonon és az Interneten megjelenő szolgáltatásaink révén a könyvtár látogatása nélkül is elérhe-tők.

Év

1999
2000
2001
2002
Helyben használt
dokumentumok száma (db)
71190
44050
67650
88200
Látogató (fő)

98936
77496
79279
131770

A helyben használat a leglátványosabb számokkal is követhető változás az új épületben. A növekedés feltétele a könyvtári olvasóhelyek számának növekedése volt. Amíg kolostorépület olvasótereiben 70-80 ülőhelyet tud-tunk biztosítani, addig a jelenlegi helyen akár 400 olvasó is leülhetne egyszerre.
A hangzó dokumentumok helyben használatában is változás történt, az új épületben, annak bármely pontján hallgathatnak ma már zenét az érdeklődők a hordozható CD-lejátszók segítségével.
A csak értékes alkotásokat tartalmazó videogyűjteményünk igen népszerű, a mozgókép kultúra értékeit közve-títi, alapja könyvtári tematikus filmvetítéseknek is.

Az Internet használata

A helyben használat egyik fontos, önálló része az ingyenes Internet szolgáltatás. Ennek a szolgáltatásnak in-gyenességével az esélyegyenlőség növelését szeretnénk segíteni.
Többféle internethasználatot biztosítunk.
1. Minden könyvtárba beiratkozott olvasó hetenként 2 óra ingyenes internethasználatra jogosult. A gépek használatára be kell jelentkezni. 2002-ben összesen 1486 használó igényelte ezt a szolgáltatást.
2. A kutatók, szakdolgozók és a nálunk Internet tanfolyamokat végzők számára nyújtott lehetőség, mely a tel-jes nyitvatartási időben némi egyeztetés után ingyenes használatot biztosít.
3. -Sürgősségi- használatra. Ez kötött tartalmú, hiszen csak 10-15 percre, levelezésre vagy egyszerű és konkrét információkeresésre használható, de nem kell előre jelentkezni a használatra.
Ezekkel a megoldásokkal azt próbáljuk elérni, hogy minél több korosztály és minél sokrétűbben Internetezzen.

Reprográfiai szolgáltatások

Az igényeknek és a jogszabályi előírásoknak megfelelően, térítéses szolgáltatásként biztosítjuk a dokumentu-mok másolását. A fénymásolás sok munkaidőt köt le, ezért ha az olvasó maga végzi el a fénymásolást, olcsóbban jut a másolathoz. A fiókkönyvtárainkban és a központi épületünkben is vállalkozások tartják fenn a gépeket, így a gépek vásárlásának terhe nem hárul az intézményre, másolási költségeket pedig át tudjuk hárítani a másolást kérőre.

Tájékoztatás

Azzal a munkaszervezési eljárással, hogy a tájékoztató könyvtárosok tárják fel elektronikus katalógusunkban a szakterületükre vonatkozó irodalmat és azzal, hogy saját szakterületükön szerzeményeznek, mindennapi tájékoz-tatási tevékenységünk hatékonyabbá vált.
A korábbiaknál eredményesebb, pontosabb, frissebb információkat adó tájékoztató munkát új eljárás segíti. A tájékoztatás során felmerülő kérdéseket egy szakmai párbeszédet rögzítő elektronikus beszélgető csatornán foly-tatjuk, így az együttes tudás hasznosulhat a válaszadáskor, mert ez lehetőséget ad arra, hogy a tájékoztató könyv-táros a kollégái segítségét is felhasználva tájékoztasson. Elektronikus nyilvános katalógusunk (OPAC) kikerült a honlapunkra. Már százezret meghaladó a virtuális, in-ternetes látogatóink száma is. A telefonos és internetes látogatások nagy számát látva igazán meglepő, hogy mindezeken felül az épületbe betérők száma is jelentősen nőtt.

Gyermekkönyvtári szolgáltatások

Felszámoltuk az éles határt a gyermek és az úgynevezett -felnőtt--könyvtár között. A gyermekek - igényeik szerint - szabadon használhatják a könyvtár más gyűjteményrészeit és szolgáltatásait is. Ez a változás kezdetben konfliktusokkal járt, az idősebb nemzedékekhez tartozó, a régi épületben, csak felnőtt olvasónemzedékek között szocializálódott olvasóink egy része nehezen fogadta el a gyermekek jelenlétét az általa használt olvasói terek-ben és a gyermekeknek is meg kellett tanulniuk az ilyen terekben illendő könyvtári viselkedést. Mára minimális-ra csökkent a konfliktusok száma.
Az egységes szolgáltatási rend mellett azonban megmaradtak speciális gyermekkönyvtári szolgáltatások (pl. könyvtári órák, játékos programok a könyvtárban). A pályaválasztással kapcsolatos mindennemű tevékenységet a Pályaválasztási Tanácsadó Szolgálat vett át.

Pályaválasztási Tanácsadó Szolgálat (PTSZ)

A Zala Megyei Munkaügyi Központtal közösen elindított és működtetett PTSZ a továbbtanuló fiatalok tanács-adó szolgálata, melynek adatbázis és infrastruktúra hátterét a könyvtár biztosítja. Ez új, de rövid működése során is láthatóan nagyon kedvelt és még inkább igényelt szolgáltatás. Távlatot a működésnek az ad, hogy alapító okiratunk változása révén 3 éves együttműködési megállapodást kötöttünk a Zala Megyei Munkaügyi Központ-tal. A szolgáltatás szervezett látogatása sokakat tesz könyvtárhasználóvá.

Könyvtári rendezvények

Az új épület sok lehetőséget ad arra, hogy rendezvényeket szervezzünk vagy fogadjunk be. A legtöbb esetben befogadók, helyszínt biztosítók vagyunk. Költségvetésünk arra kötelez bennünket, hogy minél több bevételt produkáljunk termek bérbe adásából.
Önálló rendezvényeinket a könyvtárhoz kapcsolódó kulturális témákban szervezzük: író-olvasó találkozók, szakmai konferenciák.
A társrendezőként, valamilyen formában támogatott programok (például a saját filmtárunkból válogató filmvetí-tések) elsősorban a társadalmi és intézményi kapcsolatok terén kamatoztak, s néhány nívós kulturális tartalmú ügyet is így segítettünk.
A könyvtár kedvelt kiállítóhellyé vált. Voltak szakmai, EU-s és művészeti kiállításaink egyaránt. Kiállításaink szervezése során arra törekszünk, hogy a városhoz kötődő anyagokat mutassunk be.

Oktatás

A könyvtár ma már nem csak tájékoztató, olvasót informáló munkája során tanít, oktat, hanem sajátos témák-ban - könyvtárhasználati és számítógépes ismeretek terén - is ellát ilyen feladatot.
Két nagy vállalkozása volt eddig intézményünknek:
1. 500 órás látássérülteket oktató számítástechnikai tanfolyamunk eredményeként 11 látássérült embernek ké-pes számítógépet használni, sőt sikerült abban is segíteni őket, hogy otthon is legyen számítógépük. Egyikük ma a Zala Megyei Munkaügyi Központ segítségével nálunk dolgozik.
2. Húsz órás Internet- és könyvtárhasználati tanfolyamainkon 214-en végeztek. A tanfolyamok kedveltségét jól mutatja, hogy jelenleg 3 tanfolyamnyi újabb jelentkezőt tartunk nyílván.
A könyvtári térben egyenletesen elosztott világítás, a klimatizáció, a megfelelően higiénikus vizesblokk-rendszer is hozzájárul ahhoz, hogy kényelmesen érezzék magukat olvasóink - helyben használat közben - az épületben.

Kölcsönzés

Áttértünk a papír alapú "tasakos-színcsíkos" rendszerű manuális kölcsönzésről a TEXTLIB integrált könyvtári rendszerben végzett kölcsönzésre. Ma a beiratkozás napjától számított egy évig érvényes az olvasójegy.
Az átköltözés okozta forgalomcsökkenés után emelkedő beiratkozási tendenciát mutatnak az adatok.

Év
1999.
2000.
2001.
2002.
Beiratkozott olvasó
8154
7842
7448
8168
Kölcsönzött dokumentumok száma
128593*
104316*
78469*
117217

* A jelenlegi adatgyűjtés formájára korrigált adat A paradigmaváltás jegyében a költözés előtti állomány-áttekintés során felszabadítottuk az állomány jelentős részét a kölcsönzési korlátozások alól.

Tartalomszolgáltatás a honlapunkon

Honlapunk látogatottsági mutatói szerint keresett kulturális honlap lett oldalunk (elérhető a "www.kanizsa.hu/konyvtar" és a www.haliskanizsa.bibl.hu címeken). Könyvtári információs tartalmakat (pl. online katalógus, videó-, CD jegyzék, elérhetőségek, könyvtárunk története, internetoktatás stb.), részben saját fejlesztésű kulturális tartalmat (pl. műsorfüzet, kanizsai kincsesláda, vándorgyűlés) és partnereink által létreho-zott tartalmat (pl. a város honlapja, buszmenetrendek) teszünk elérhetővé. A Zalai Közlöny digitalizált évfolya-mai (13000 kép), a várost bemutató prezentáció, és a vándorgyűlésre készített város- és programismertető kiad-vány is itt érhető el.

A szolgáltatások személyi feltételei

A könyvtár létszáma nem változott az utóbbi években, de jelentős arányban nőtt a segítők, valamilyen más formában itt dolgozók száma.
A könyvtár megnövekedett terében, a megnövekedett használói körnek nyújtott régi és újabb, egyre gyarapodó számú szolgáltatást csak úgy tudtuk megfelelő szinten megvalósítani, hogy partnereket találtunk a személyi feltételek javítására.
A könyvtáros kollégák mindegyike elsajátította a számítógépes feldolgozás ismereteit. A gyermekek és a fel-nőttek tájékoztatását végző kollégák felkészültsége jó, megfelelő szakismerettel és végzettséggel rendelkeznek. A tájékoztató munkát segíti a pályaválasztási tanácsadást végző szociális munkás végzettségű kollégáink tudása. Német és angol nyelvismerettel rendelkező kollégáink az ezeken a nyelveken való kapcsolattartást teszi lehetővé intézményünknek, ez főként a szakmai kapcsolattartás lehetőségeit bővíti. Különösen szerencsés, hogy két fő (az év végére háromra nőhet a számuk) középfokú könyvtárosi végzettségű fiatal férfi kollégánk is van.
A kollégák sok tapasztalata a hagyományos könyvtári modellben - szívélyesség, figyelem az olvasóra, olva-sottság, szaktudás - megmaradt és bővült az új lehetőségeknek és kihívásoknak megfelelően. Az új jellemzők: sok eszközzel sokfajta kérés megválaszolása, inkább kalauzolás-vezetés, az eligazodás segítése a témák azonosí-tásával ill. konkrét faktografikus adatok felkutatása.
Mindezeket jól mutatja a referensz kérdések gyűjtésével előállt listánk. A könyvtárosok 7 éves képzési tervét úgy állítottuk össze, hogy az segítse az új kihívásoknak való megfelelést.

A könyvtár szervezeti megújulása - a kihívásokhoz alkalmazkodó szervezet

A nagyobb olvasói tér, a tájékoztató és feldolgozó munka összehangolása szervezeti átalakulást is igényelt. A szerzeményezés, a feldolgozás és a tájékoztató munka újra együtt gyakorolható. Az egyik héten a tájékoztató, kölcsönző, a másik héten az egyéb feladatok ellátása a munkatársak feladata.
Ezt az alapvető és rendkívül hatékonynak mutatkozó változást az SZMSZ-ünk már elő is írja.
A könyvtár működésében a minőségbiztosítás irányába mutató, szabályozott munkafolyamatok, eljárások je-lentek meg. Jelentős részükből magunk kezdeményezte szoftver született, ezek révén megtanultuk a munkafo-lyamatokat pontosan leírni. A munkatársaink általános élményévé vált a munkafolyamatok ilyesfajta végiggon-dolása.
Fontos jellemző az, amikor egy szoftver eredeti lehetőségeit meghaladó, de a szolgáltatás, vagy a munkafo-lyamatok segítése érdekében fontos módosítását kezdeményezzük, vagy akként is használjuk. Az önálló prog-ramfejlesztésre példa a munkaidő-beosztás regisztrálása, egyeztetése saját szoftverrel, mely pontos, a változatos munkarendet leíró regisztrálást, a számítógépes hálózaton elérhető és minden munkatárs által látható jelenléti ívet eredményez. Ezzel a szolgálatot adó műszakok naprakész -teljes fegyverzetű- biztosítása könnyebben való-sul meg, nagy segítségünkre van a szabadságolás szervezésében is.
Hasonló példa a gyarapító, feldolgozó munka szervezését változó összetételű csoportban segítő saját fejleszté-sű szoftver. Segítségével a szerzeményezési javaslatok technikai összesítése a könyvek majdani státusára tett javaslattal, a korábbi kiadás státusának a módosítására tett javaslattal valósítható meg. Az érkeztetés, a feldolgo-zás és a vagyonnyilvántartás segítése, a dezideráta készítés ugyanezzel a programmal igen hatékonnyá, a szer-zeményezés végső döntéseinek meghozatala is könnyebbé vált.
Nem számítógépes formában, de hasonlóan szabályozott rendben folyik javaslattétel az állományapasztásra, a kötészeti munkára is. Ez is biztosítja a rendszerességet, folyamatosságot és a kontrollt egyaránt. Ugyanez a meg-határozott, szabályozott rendben végzett tevékenység jellemző a kölcsönzésben késők felszólításának kezelése-kor. Mindezek tették lehetővé egy, a korábbinál mobilisabb, alkalmazkodóbb szervezet kialakítását.
A munkaszervezés lehetőségei erősen kötődnek a jó tárgyi feltételekhez. A számítógépes hálózat - a 30 olva-sói gép mellett - minden könyvtáros munkahelyen internetes hozzáférést is biztosít, mely így nem csupán a jelentős belső erőforrásokat, hanem az Internet nyújtotta lehetőségeket is közvetlenül a munkatársak asztalára viszi.
Fontos adottságunk a belső telefonhálózat harmincat meghaladó végponttal, benne 10 mobil készülékkel. Saj-nos nincs telefonközpontosunk, de a rendszer fejlettsége sokat enyhít ezen a problémán. A nyitvatartási időben szolgálatot teljesítők teljes körűen elérhetők a telefonok segítségével. Ez olyan munkaszervezést tesz lehetővé, mely az elérhetőség érdekében nem köti helyhez a tájékoztató könyvtárost.

A könyvtár gazdálkodásából egy példa

A kiadások szerkezetének fontos változását hozta az is, hogy a takarítást és az ehhez kötődő minden eszköz beszerzését (takarító eszközök, gépek, takarító szerek, wc-papír, papír kéztörlő, kézmosó szerek) egy takarító cég végzi. Ez a megoldás eredetileg azt célozta, hogy azonos költséggel jobb eredményt érjünk el. A területre tervezett kiadások összesítésének megfelelő összegért nyerte el a munkát a cég. A szerződést sikerült úgy kötni, hogy minden takarító tevékenységet színvonalasan látnak el, segítenek a sokfajta rendezvény kívánta berende-zésben is. Nem volt tervezhető az a pozitív hatás, mely abban nyilvánul meg, hogy a mindig igényesen tisztán tartott és ápolt környezet a használókat is igényességre ösztökéli. Anyagi értelemben is előnyös ez a működés. A szerződésünk szerint a vállalkozásnak nem volt módja a közalkalmazotti szférában megvalósult béremelést érvé-nyesíteni a költségeiben, így ebben az esztendőben milliós nagyságrendű az a megtakarítás, mely abból fakad, hogy nem közalkalmazottak takarítják az épületünket. A takarítás példája azt bizonyítja, hogy keresni kell azokat a formákat, mely azonos (esetleg csökkenő) kiadások mellett minél színvonalasabb minőséget eredményeznek.

Könyvtári fejlesztések - innovatív könyvtár

A belső innováció nagyon fontos elemévé vált könyvtárunknak. Csak a legfontosabb fejlesztéseket soroljuk itt:
Folyamatosan alakítjuk, átalakítjuk a TEXTLIB integrált könyvtári rendszert, hogy minél több területen gépe-síthessünk. Ma már fejlesztő, módszertani feladatokat is ellátókká váltunk.
Gépesítettük technikai eszközök (pl. a sokfunkciós pecsétnyomó szerkezet) és szoftverfejlesztések (pl. kiad-ványrendelő program) révén az állománynyilvántartás, a dokumentumbeszerzés és dokumentumfeldolgozás munkafolyamatait. Az így felszabadult munkaerő adott módot a nagyobb olvasói terekben megfelelő szintű tájé-koztatás megszervezésére.
Kidolgoztuk a könyvespolcok, asztalok, székek gyors és hatékony elmozgatásának eljárását és létrehoztuk a hozzá szükséges eszközparkot.
Kifejlesztettük a belső szakmai kommunikáció elektronikus eljárásait (mozgó telefon, referensz kérdések gyűj-tése hálózati eszközzel).
A könyvtáros vándorgyűlés és előzményeinek szervezésekor tudatosan kidolgoztuk az épületünkben megvaló-suló hatékony rendezvényszervezés technológiáját. Új szolgáltatásokat hoztunk létre: pályaválasztási tanácsadás, a periodikumok internetes lekérdezése, az olva-sók önkiszolgáló fénymásolása, internetes és könyvtárhasználati oktatás.
A könyvtár nagyot változott az elmúlt időszakban, de újabb kihívások várnak ránk: EU-s csatlakozás, a kani-zsai főiskola kiteljesedése, újabb szakmák és szakterületek megjelenése a városban és környékén, a romák, a fogyatékkal élők megjelenése a könyvtár világában (úgy mint a munka világában is). Nagykanizsa jó híréhez már hozzá tartozik az új épület, az épülettel összhangban lévő korszerű könyvtári tartalom.