Gondolatok a Nagy Könyv játékról és az olvasásról Pallósiné Toldi Márta Befejezéséhez közeledik a Nagy Könyv játék. Egy játék, amely 2005-ben megszólított több százezer embert, hogy olvasmányélményeiről nyilatkozzon, és megosztotta az irodalom holdudvarában élő értelmiséget, miközben a formálódó jelenségeket értelmezték és a játékra fordított pénzek célszerűségét, hasznosságát firtatták. Mialatt a program gondozói Magyarország legkedvesebb regényét vágyták megtalálni, többeket az a kérdés foglalkoztatott, hogy a kialakult százas lista miért mond ellent olvasáskutatók lajstromainak, sőt könyvtárak kölcsönzési toplistáinak? Hogyan voltak képesek többségében esztétikai értékekkel bíró szépprózák maguk mögé utasítani szórakoztató, elandalító lektűröket? Magam úgy látom, nincsen semmi baj a szavazatok nyomán kialakult listával. Sokkal inkább arról van szó, hogy olvasottság és kedveltség nem feltétlenül esik egybe. Miért volna baj, hogy emberek, esetleg nem is friss élmények nyomán, hanem emlékeikből, valamikori élményeikből táplálkozva értékeik szerint szavaztak? Nincs kétségem a felől, hogy így történt. Ráadásul a szavazás csak egyik, véleményem szerint nem is a legfontosabb eleme volt a játéknak. Sokkal fontosabbnak vélem, hogy mozgósított! Mire is? Az "örömolvasás" létezésének demonstrálására, értékeink megvallására, az irodalmi tapasztalat keltette élmények, szorongások, útkeresések kimondására, mások meghallgatására, a megszólalás, a beszélgetés már-már feledésbe menő csodatévő titkának újrafelfedezésére! Az olvasás fogalom azon szavaink közé tartozik, melynek jelentése többértelmű, és digitális világunkban soha nem látott módon változó tartalmú. Ma már ott tartunk, hogy használatát pontosan definiálnunk szükséges ahhoz, hogy egyáltalán értsük egymást. Példaként elég talán egyetlen hivatkozást említenem: az alapkommunikációs készségeket (olvasás, írás, számolás, rajzolás) kutató Terestyényi Tamás a textusként értelmezett szöveg meghatározásába minden üzenethordozó információforrást beolvaszt, legyen az kép, zene, mozdulat vagy jel. Többek között megállapítja, hogy az üzenet értelmezéséhez szükséges kódkészlet hiánya jelentős társadalmi csoportokban riasztó méreteket ölt. Nem csupán azért, mert a szabadidő-ipar szinte ellenállás nélkül benyomulhat a személyes tevékenységi szférába, hanem azért is, mert a munkatevékenység sem késztet rendszeres készség-gyakorlásra. Egy ilyen világban az emberek abban érdekeltek, hogy minél könnyebben és gyorsabban hozzájussanak azokhoz az információkhoz, amelyek feltétlenül szükségesek életükhöz, azután pedig élvezhetik ?pótlékaikat?. A tömegkommunikációs médiumokból tájékozódó, az újságokat csupán átfutó, az interneten "mindent" megtalálni vélő emberek valójában információt keresnek, amit praktikusan használni lehet. A szó teljes jelentése értelmében nem "olvasnak", nem mozgósítják értelmi és érzelmi intelligenciájukat, nem művelik tudásukat. A jelenséget nem a digitalizáció hozta létre, az okok, legyenek azok társadalmiak vagy személyesek, a mélyrétegekben húzódnak. Ne legyenek illúzióink! Az internet széleskörű elterjedése sem képes bevonni azokat az egyéneket a tudás és műélvezet világába, akiknek késztetése hiányos. A világ gazdagabb, fejlettebb, polgárosodottabb régióiban is léteznek áttörhetetlen gátak, ott is hódít a televízió, ott sem jellemzi a társadalom többségét a rendszeres olvasás. Mégis, az ottani olvasáskutatókat az izgatja, hogy minden ellenkező jóslat ellenére miért maradnak meg könyvtárhasználónak " és szépirodalmi művek olvasóinak " azok, akik otthonról és a munkahelyükről is rendszeres használói digitális tartalmaknak. Mert láthatóan nem fogynak el: a felolvasó estek termei újra és újra megtelnek közönséggel, fiatalokkal is! A frankfurti könyvvásáron évről-évre hatalmas a könyvkínálat, a világ legnagyobb internetes könyváruháza (www.amason.com) állja a versenyt az elektronikus könyvtárakkal és az e-könyvekkel! McLuhan többek által kedvelt víziója a Gutenberg-galaxis haláláról kétségtelenül maradandó nyomokat hagyott. Kultúrakutatók, szociológusok, irodalmárok időről-időre felteszik a kérdést: valóban végéhez közeledik a papírra nyomtatott betű, és vele az olvasás kora? Az érvek és ellenérvek könyvtárnyi irodalmát lehetetlen idézni. Ezért, bízva írásom olvasóinak történelmi emlékezetében, nemet válaszolva a kérdésre, csupán arra szeretnék utalni, hogy a társadalmak és a kommunikáció története igazolhatja, egyetlen tudás-áthagyományozási mód sem veszett el végérvényesen a civilizáció útvesztőjében! Miért hát a "farkast kiáltok" hevület? Úgy vélem, a magaskultúra térfelén működik egyféle rossz lelkiismeret. Ha a kíváncsiság, az érdeklődés felkeltéséhez játékok, irodalmi alkotások filmes olvasatai, olvasómozgalmak hozzásegíthetnek, akkor azokat nem fanyalgás tárgyának, hanem lehetőségnek tekintem. Mert szeretném, ha sokan elmondhatnák: vannak Nagy Könyveim. (Megjelent a Vas Népe 2005. december 15-diki számában, "Megszólított rengeteg embert" címen.) |