7. SZABÓ IMRE KORA.

A PÜSPÖK MEGÉRKEZÉSE.

Az elárvult egyházmegye 1869. november 21-én új püspököt kapott. Akkor szentelték Esztergomban püspökké Szabó Imrét. "Örömtől sugárzott arcunk, - írják a kispapok - mert a sötét gyász véget ért és elárvult megyénk ilyen erővel bíró főpásztor kormányzására bízatott."

December 9-én nagy csendben meg is érkezett az új főpásztor. A kispapok gyertyafényt láttak kiáradni a püspökvár oly hosszú idő óta sötét ablakaiból s egyszerre tudták, mit jelent.
December 12-én már tisztelegtek is "előre szeretett főpásztoruk" előtt. Kopsz rektor vezette fel őket a püspök elé s lelkes beszéd után mindenkit bemutatott. A főpásztor ?örökön emlékezetes beszédet"1) intézett az ámuló növendékekhez, akik ezalatt országoshírű ékesszólásával, kézcsók alatt pedig kedves modorával ismerkedtek meg. A nagy öröm hatása alatt az egyik kispap - Angerbauer - örömdalt írt a főpásztor tiszteletére. Ezt másnap zöldbársony kötésben a főduktorral együtt személyesen vihette át a püspöknek.

1) KP. 1869. dec. 12.

"Majd átolvasom - mondta Szabó Imre tréfásan - és meglátom, poéta lesz-e belőle, vagy tilinkós?"2)

2) KP. 1869. dec. 13.

December 14-én felejthetetlen ünnepe volt az egyházmegyének és különösen a szemináriumnak. De az egész népnek is. Az ünnepélyes beiktatás napján a házakon lobogók lengtek és a jövő-menő nép arcán öröm sugárzott. Mire a kispapok a székesegyházba mentek, a sekrestyét már tömve találták az egyházmegye különböző részeiből érkezett papokkal. Menetjükhöz 30 díszmagyaros diák is csatlakozott, mikor a palotából a templomba kísérték a püspököt. Belépéskor megharsant a növendék papok ajkán az Ecce Sacerdos "bájhangú dallama."3)

3) KP. 1869. dec. 14.

A szentélyig menet háromszor kellett elénekelniök, mert a zsúfolt tömegen csak lassan és nehezen juthatott át a processzió. Az új püspök az oltár előtt "csengő hangján" Veni Sancte-t intonált s utána püspöki székét elfoglalva latinul beszélt papságához. Beszédét egyszer félbe szakította a királyi kinevezés és a pápai megerősítő okirat felolvastatása - és többször a szónok nagy meghatottsága.

A nagy latin orációra Lipovics kanonok felelt s beszéde cégén a papság hármas Vivat-ja hangzott fel. A papság lelkes lojalitással indult hódoló kézcsókra a püspök elé. Ezután a püspök a nagy szószékre lépett s beszédet intézett a néphez. A beszéd, mint a kispapok évkönyvükben megállapították,4) "országszerte ismert ékesszólásának volt szüleménye. Oly megható, oly érdekes, oly egyszerű és mégis oly főnlengő irányban, oly mesterkéletlen egyszerűséggel, de mégis a legfinomabb szónoki tapintattal előadva, mely a szónok iránt a lelkesedéssel párosult szeretetre buzdított mindenkit. Lehetett látni a hallgatók szemeiben a megindulás könnyeit. Egyszóval nem hallottunk ilyen beszédet soha, de soha."

4) KP. 1869. dec. 14.

Mise alatt nem győzték csodálni "szépen csengő hangját és méltóságteljes tartását."5)

5) KP. 1869. dec. 14.

Kimenetre a kispapok a "Kihegednek" kezdetű szent-éneket, a püspökvárba vonulva az Ave Maria-t énekelték.
Az esti fáklyásmenetet csak a schola és dormitorium ablakaiból szemlélhették. Oda hallották azt a "mesterkéletlen, magyaros egyszerűséggel és őszinteséggel" előadott beszédet, amelyet a püspök a felköszöntő szavaira mondott.


A PÜSPÖK ÉS KISPAPJAI.

Az új püspök, akit a kispapok mindjárt első bemutatkozása után szívükbe fogadtak s bálványozva szerettek, egészen rányomta egyéniségének bélyegét szemináriumára. Az élet- és emberszerető püspök szívélyes, tréfás, magyarosan egyenes volt mindenkivel szemben és ezt a tónust igyekezett állandósítani az intézetben.

A püspök maga igen sokat érintkezett a kispapokkal. Jóformán napos vendége volt a szemináriumnak. Alig volt kispapi predikációsgyakorlat, amelyet meg nem hallgatott volna. S ha meghallgatta, mindjárt kritikát is gyakorolt, elismert, buzdított, pályatételt tűzött ki. Ha nem tudott eljönni, inkább elhalasztották a próbaprédikációt.6)

6) KP. 1878. nov. 14.

A katekéziseken is meg jelent, "hogy lássuk, - mint mondá, - mily nagy súlyt fektetek a tanításra."7)

7) KP. 1879. márc. 27.

Sokszor ilyenkor ott maradt az ebéden is, beszélgetett ezzel is, azzal is, kérdezősködött a kosztról, megízlelte a kenyeret,8) s egy-egy jólsikerült beszéd örömére feketekávét rendelt a kispapoknak. Ha pedig látta, hogy valaki nem eszik egy ételből, mást hozatott számára.9)

8) KP. 1878. okt. 10.
9) Borsódy János közlése.

Akkoriban a harmad és negyedévesek átmentek olykor a püspöki elemi iskolába, hitoktatást tartani. Ilyenkor természetesen a püspök is ott volt és meghallgatta próbálkozásaikat 10) Vizsgákon is jelen volt. Ha betegeskedett, a kispapok mentek át a püspökvárba, hogy elnöklete alatt vizsgázzanak. Átjött a kispapok lelkigyakorlataira is, melyeket egészben, vagy részben meghallgatott. A lelkigyakorlatokról készített jegyzeteket, az u. n. fruktusokat bekérte, átolvasta, megjegyzéseit megtette rájuk.11)

10) KP. 1878. nov. 9-nov. 13.
11) KP. 1878. okt. 13.

A kispapok is átmentek hozzá. Veni Sancte után elöljáróikkal együtt mindig átmentek a főpásztorhoz tisztelegni. Szent Imre nap előtt névnapot köszöntöttek nála. Ilyenkor a főauktor felköszöntő beszédet mondott, a kispapok pedig különböző dalokat ("Mi fénylik," "Debrecenben diszlik," "Szárnyat ölts fel") is énekeltek tiszteletére négyhangon.12) Mikor este a püspökhöz vendégek érkeztek, áthivatta a kispapokat, hogy azok is meghallgassák énekeiket. Ilyenkor bort is adott a dalos kispapok elé, száraz torkuk felfrissítésére.13) A papnövendékeknek jó dalárdájuk volt, mely nemcsak temetéseken, körmeneteken, püspöki miséken szerepelt válogatott énekeivel, hanem profán dalokkal is kedveskedett a magyaros, nótaszerető megyéspüspöknek.

12) KP. 1874. nov. 4.
13) KP. 1879. nov. 4.


AZ ELLÁTÁS.

A püspöknek ez az emberséges és világszerető bánásmódja ragadt az elöljárókra is. Alaposan megenyhült a "Clericus debet torqueri" elv, amellyel a régieket csúfolták. Soha annyi "duplikáról" (öt tál étel, extra bor)14) nem olvashatunk, mint ebben az időben. A rektor nemcsak szivarzó napokat engedélyezett, karácsony, farsang, vagy húsvét napjaiban, hanem mindjárt szivart is ajándékozott az örvendező kispapoknak: hol ötven havannát, hol száz kubaszivart, hol szivarpénzt.15) Húshagyónapokban mulattak. Vasárnap délutántól kedd estéig a múzeumokban szivar és kártya járta. Kedden ozsonnát kaptak: sonkát, borjúhúst, házikenyeret, két korsó sört. Vacsorára is jutott bor.

14) KP. 1879. febr. 9.
15) V. ö. KP. 1878. dec. 24, KP. 1879. ápr. 12. stb.

A konyháról, különben is sok szó esik a kispapi évkönyvekben. "Ma délben kitűnő ebédünk volt.16) - írja egy főauktor - Hiszen meg is érdemeltük ám, mert az előző napokban mindig rossz ételeink voltak, minthogy új szakácsnénk jött. De tegnap lecsapták s így ma a legújabb meg akarta mutatni, hogy tud jó vajas tésztát csinálni. Pecsenyének pedig kirántott csirkét kaptunk." Ha pedig netán az ételben, vagy a megszokott előnyökben némi hiány mutatkozott, hamar kész volt a debakálás, melynek hullámai a protokollum lapjaira is eljutottak.17)

16) KP. 1879. máj. 4. 17) KP. 1879. dec. 24.

Ez a jó bánásmód örömet kelt a kispapokban, ?mert hiszen elöljáróink szeretnek bennünket, minthogy a szeretet csak viszontszeretetet szülhet, készek lettünk volna minden kívánalmat teljesíteni."18) E viszontszeretet egyik jele, hogy a tanárokat az évben utolsó órájukon felköszöntötték és megéljenezték.19)

18) KP. 1878. dec. 24.
19) KP. 1870. máj. 20.

Különösen emlékezetesek voltak a majálisok. Ilyenkor itthon reggelit is kaptak, (ami különben még mindig nem volt szokás) és pedig virstlit, kenyeret, sört. Délelőtt a külső kertbe mentek, ahol kugliztak, kisebb hordó sört elfogyasztottak, vagy az erdőben sétáltak. Az ebéd ilyenkor teljes duplikával járt. Egy órakor már újra sétálni mentek. De négy óra után a szőlőben vendégeket fogadtak. Az előljárók, vagy a városi papok jöttek el, hogy megnézzék és résztvegyenek mulatságukban. Sörözgettek és kvartettben dalokat énekeltek. Este a vacsorához fél messzely bor járt ki, utána azonban, minthogy megkéstek, egyenest esti imára s azután aludni mentek. Pedig jól esett volna még beszélgetni, "De hagyján - fejezi be reflexióját a főduktor20) - örülünk, hogy ez a nap is véget ért s közelebb jutottunk az év végéhez."

20) KP. 1879. máj. 12.

Ősszel szüretet tartottak, szőlőt, mustot, kenyeret kaptak a délutáni sétán. 21) A szőlőszedést azonban tiltották, a tilosban járókat a kertből való kitiltással sújtották.22)

21) KP. 1878. okt. 17.
22) KP. 1879. szept. 20.

Jól voltak ellátva egyéb dolgokban is. Évente kaptak csizmát, télikabátot, reverendát, segélydíjat, sokszor még fehérneműt is.23)

23) KP. 1878. szept. 30.


A SZELLEM.

Sajnos, ezek a kedvezmények nem voltak egészen céltudatos koncessziók az ifjúság temperamentumának. Nem dolgozott bennük következetesen az a Don Bosco-féle nevelési elv: "szeressük azt, amit az ifjúság szeret, hogy azután az ifjúság is megszeresse azt, amit mi szeretünk."
Liberálizmus úszott akkoriban a levegőben, a közvélemény nem követelte meg a papságtól a komoly, intakt életet, talán még föl is hányta nekik s ennek a szellemnek a mételyétől csak a legjobbak maradtak immunisak.
Hogy a lelkiség e víg világ mellett apadóban volt, arra nemcsak egyes kihágások, hanem a jegyzőkönyveknek egyéb adatai is engednek következtetni.

Az ifjú papság tudományos igényeit a kiváló Kopsz János okos, de túlságosan rövid és kivonatos kompendiumai elégítették ki. Az akkori tanárok tudományos, vagy irodalmi működésének alig maradt nyomtatott emléke.

Érthetetlennek látszik a hivatási ügyek kezelése is. Többször megtörténik, hogy valaki hivatás hiánya miatt kilép, s nem sokkal utána újra visszaveszik. A hirtelen megnőtt hivatást közben a szülők terrorja készítette elő.24)

24) TP. 1871. ápr. 20.; 1876. nov. 29.

Egyet eltávolítanak, mert "vakmerő törvényszegése által megátalkodottságának feltűnő jelét adta." De a püspök mégsem akarta őt ?ily szigorú télben a világba kitaszítani." Feltételesen maradhatott tehát s végleges megmaradását az előljárók információjától tette függővé.25)

25) TP. 1871. dec. 23.

Egy Esztergomból elküldött s nálunk felvételre jelentkező kispapot kedvezőtlen információ miatt nem vesznek fel. De "Őméltósága megyéspüspök úr által különös kegyelem folytán ismét visszavétetett."26) E kegyelem valóban különös.

26) TP. 1874. okt. 24.

A lelkigyakorlatok ideje is összezsugorodott. Év elején és húsvétkor megvolt ugyan a háromnapos lelkigyakorlat, de a harmadik nap délelőttjén, még a szentgyónás előtt meg tartották a Te Deumot.27) Mindössze kb. hat beszédet olvasott föl a spirituális.28) Egyszer jegyzi fel a kispap krónikás: "A spirituális úr ma a jól kidolgozott szentbeszédet nem olvasta, hanem szónokolta."

27) KP. 1870. szept. 10.
28) KP. 1870. márc. 21.

A lelkiigazgatónak egyébként a vasárnapi prédikáción, havi gyóntatáson, napi misén, később a kátén kívül alig akadt dolga. A napi elmélkedést a kispapok gyakorlatból nem ismerték. De ő tanította a kispapokat misézni és breviáriumozni is. A növendékek már harmadéves korukban megkapták breviáriumukat.29)

29) KP. 1879. márc. 30.


AZ ELÖLJÁRÓK.

Mikor Szabó Imre elfoglalta püspöki székét, Bődy Antal dr., 1873-77-ig Reichl Ferenc dr. volt a lelkiigazgató. Mindketten régi germanikusok, akik innen a pasztorációba kerültek. 1877-ben Dorner István lett a spirituális és maradt egészen Hidasy reformkoráig.

Rektor Kopsz János volt egészen 1873-ig. Ez a nagytudósú ember, akit sokan Magyarország legnagyobb teológusának neveztek, tizenkét éven keresztül állott az intézet élén. 1873-ban váltotta fel őt Puli György, korábban püspöki tikár és Forray János után 1872-73-ban morális tanár. Utóda az erkölcstani katedrán 1873-ban Tulok József lett s miután ő 1880-ban a nagycsákányi plebániára került, István Vilmos dr.
A jog és történet tanára Szabó püspök egész korszaka alatt Schmidt Ferenc dr. maradt.

A dogmatikát 1869-ben vette át Fichtakker (Forray) János dr.-tól Maitz Antal s ettől 1872-ben Laskovits Ferenc, 1879-ben Horváth István későbbi nagyprépost és címzetes püspök lett a dogmatika tanára, ki tanársága mellett püspöki titkár is volt.
A biblikus tanszéket Nagy János dr. után 1872-től Maitz Antal, 1878-tól 1919-ig Farkas Ferenc töltötte be.


A NÖVENDÉKEK.

A kispap létszám kezdetben átlag 30 körül volt, később erősen apadt. 1869-től kezdve 30, 33, 31, 27, 23, 21, 24, 23, 27, 27, 22, 26 volt az itthon tanuló kispapok létszáma. De ezek között legtöbbször volt egy-egy fekete talárba öltözött premontrei növendék is. A premontreiek közül többen magánvizsgákat tettek a teológiából intézetünkben. Voltak olykor világi hallgatók is. Ezeken kívül általában két-két növendékünk tanult a bécsi és budapesti egyetemeken. Rómába utoljóra Rhorer Miklóst küldték 1867-ben. Gimnazista növendékek felvétele már 1871-ben teljesen megszűnt.30) De kosztot több diák kapott intézetünkben.

30) KP. 1871. szept.

Az iskolaév kezdetben október elején (2-11-ig) Veni Sancte-val kezdődött, mely a háromnapos lelkigyakorlatra következett és július közepén (július 11-16) Te Deum-mal végződött.
Ezen a rendszeren 1876-ban történt nevezetesebb változtatás, mikor a Te Deum ideje július közepéről június 15-ére került át s az új iskolai év nem októberben, hanem szeptember 10-én kezdődött. Ettől kezdve kisebb kilengésekkel ez is maradt az iskolai év ideje.31) Ettől fogva az első félév kb. január végén zárult le. A vizsgai készületi idő egy hétig tartott, s a vizsgálatok is általában egy hét alatt lezajlottak

31) TP. 1896. jún.


ÉLMÉNYEK.

E kor kiemelkedőbb élményeit egyébként a következőkben foglalhatjuk össze:32)

32) Ezek az adatok a KP-ben, az időpontnak megfelelt helyeken találhatók.

Szabó Imre püspök 1869. december 28-án szentelte föl az előző évi negyedéveseket, akik Szenczy püspök közbejött halála miatt a szentelésről lemaradtak. Az újmisékre, amennyiben Szombathelyen voltak, kispap asszisztencia ment ki. 1870. május 9-én elutazott a püspök Rómába az egyetemes zsinatra. - Június 9-én rekviem volt Batthyány Lajos gróf 48-as miniszterelnök lelki üdvéért. - Október 12-én a kispapok jelenlétében áldotta meg a püspök az általa alapított Legényegylet zászlaját. Utána pedig az egybegyűlt ifjúsághoz üdvös tanítást intézett, kiemelvén az egylet fontosságát és célját.

1871. február 7-én Eötvös József báró kultuszminiszterért volt rekviem. A kispapok a "Szent előttünk" kezdetű gyászdalt énekelték. - Június 18-án megülik IX. Pius pápaságának 25 éves jubileumát, kire nem vált be a jóslat: "Non videbis annos Petri." - Július 1-én Bitnicz Lajos dr. nagyprépost, címzetes püspök, volt szemináriumi rektor temetésén vesznek részt a növendékek. - November 11-én a dominikánus templom jubileumán a pontifikáló püspöknek segédkeznek. Ugyanezen a napon halt meg Koltay Gyula végzett teológus, akit november 13-án temetnek a kispapság könnyei között.

1872. január 10-én Perényi Antal prefektus megkapja a körmendi plébániát. Utóda lesz Laskovits Ferenc, volt kőszegi káplán, akit a rektor január 18-án ünnepélyesen bemutat a kispapoknak.

1873. januárjában himlőjárvány ütötte fel a fejét Szombathelyén és a szemináriumban is. Az előljárók értesítették a püspököt az esetről, ki azt táviratozta vissza, hogy a növendékeket haladék nélkül bocsássák haza. A váratlanul jött vakáció közel két hónapig tartott (január 29-től március 22-ig.) A járvány egy negyedéves kispapnak, Németh Antalnak életét is kioltotta. - Október 30-án Trefort Ágoston kultuszminiszter érkezett Szombathelyre. A püspökvárban szállt, megtekintette az iskolákat, székesegyházat, régiségtárat. Eljött a szemináriumba is, azonban senkit sem talált itthon. Papság és kispapok már a püspökvárban összegyűlve várakoztak rá. Lipovics kanonok köszöntötte a minisztert mindnyájuk nevében. - December 2-án a király 25 éves trónraléptét ünnepelték, a templomot zsúfolásig megtöltő közönséggel.

1874. március 13-án hosszas betegség után meghalt Krantz István nagyprépost, aki 1845-től vicerektora, 1854-59-ig rektora volt a szemináriumnak. Március 15-én temették a nép szokatlanul nagy részvétele mellett. Bár rossz idő volt, a társadalom minden osztálya nagy számban volt képviselve, s az egész Kámoni-utcát elborította. - Egy évre rá, 1875. március 23-án Lipovics István kanonok halt meg, aki nagyértékű könyvtárát részben a püspöki, részben a szemináriumi könyvtárra hagyta.

Az 1875-iki szentévben április 18-án kezdődtek a jubileumi körmenetek. - Május 26-án a püspökhöz vitték szentesítés végett a Szent Ágoston Egyesület szabályait. - Június 24-én híre jött, hogy a püspök aranykeresztjét és burnótszelencéjét nyaralása közben ellopták.

1876. február 5-én Deák Ferencért tartott a püspök gyászmisét. A Liberót hatalmas ravatal előtt énekelték a kispapok. A tumba mellett két oldalt fekete zászlóval álltak sorfalat a tűzoltó-egylet tagjai. A templom tömve volt vidéki és helybeli intelligenciával. A püspök megragadó gyászbeszédet mondott. - Május 6-án a vármegyeház nagytermében a püspök elnöklete alatt ünnepelte Vasvármegye közönsége Berzsenyi születésének 100-ik évfordulóját. Az ünnepélyen hat kispap is résztvehetett. - Október 15-én egy másik évfordulót ünnepeltek: az egyházmegye 100 éves születésnapját.

1877. június 3-án IX. Pius pápa 50 éves püspökségét püspöki misével ünnepelték meg. Szabó Imre hatásos beszédben arra kérte a híveket, hogy a Szentatyáért ajánlják fel misehallgatásukat s hogy erről a pápát nyugodt lelkiismerettel értesíthesse, kérte a híveket, nyilvánítsák ?igen" szóval az ígéretüket. Általános és lelkesült "igen" hangzott válaszul a nép ajkairól. Mise előtt a papnövendékek a Te Deum-ot s a Hol szent Péter-t, felajánlás alatt az elemistákkal együtt a Mindszenthy-féle pápai hymnuszt énekelték. Ebéd alatt a főduktor felköszöntőt mondott a Szentatyára s a kispapok lelkesen éltették őt.

Félév mulva (1878. február 8-án) lesújtó hír érkezett: IX. Pius meghalt! Három napon át az egész egyházmegyében nagy harangzúgás gyászolta a pápát, kiért 20-án mutatták be a székesegyházban a gyászmisét. A ravatalt a templom hajójában állították fel, s négy sarkán négy apát ült, kik a püspök után szintén beszentelték a ravatalt. A püspök "valóban a világ legnagyobb halottjához méltó beszédet mondott." Másnap már Veni Sancte-t tartottak az új pápa szerencsés megválasztásáért. Pedig már 20-án megvolt az új pápa: gróf Pecci Gioachino Vincenzo személyében, aki XIII. Leó néven lépett a trónra. Február 24-én már meg is tartották a hálaadó istentiszteletet a szerencsés választás örömére.

1879. április 22-én meghalt egy kispapunk. Karácsony óta sorvadozott szegény Patonay, aki különben nemcsak szép tehetségű, szorgalmas, hanem erős termetű ifjú is volt. A haldoklók szentségét fölkapta ugyan, de mégis váratlanul következett be halála. Senki sem állt mellette, mikor az Örökkévalóhoz költözött a lelke. Holtteste mellett két-két kispap imádkozott. A kapuszínből temették. A kispapok karingein fekete gyászszalag volt. Elénekelték a "Mért oly borus" kezdetű szenténeket. Hat papnövendék tette a koporsót a gyászkocsira s úgy vitték a székesegyház sírboltjába. A mindenki által becsült, kedvelt kispap váratlan halála a kesergő anyjának jajveszékelése mindenkinek szívéig hatott.
Április 24-én taracklövések ébresztették örömnapra a kispapokat. A király ezüstmennyegzőjét ünnepelték. "Hogyne örvendenénk mi is e napon - írják a kispapok - midőn az egész birodalom örömünnepet ül." Szabó Imre, több szép egyházi ének szövegének költője, könyörgő imát írt "Királyunkért esdeklünk" címen. Ezt a papnövendékek betanulták, a püspök maga is átjött a próbájára s a nagy napon elénekelték. - E nap volt egyébként Puli György rektor névnapja is. A teljes duplikán, tortán, aprósüteményeken kívül 100 darab Cuba szivart is kaptak a duplán ünneplő növendékek. - Május 1-ével megkezdődtek szokás szerint a nyári séták. Nem közvetlenül ebéd után mentek ezentúl sétálni, hanem négyórától félhétig. A csütörtöki sétát sem nyolc, hanem reggeli félhét órakor kezdték, sőt a püspök szombat délután is sétát engedélyezett. - Május 4-én megtartották a Flórián körmenetet, május 7-én a jubileumi körmenetet, melyeken a püspök is résztvett gyertyával a kezében. - Szeptember 13-án szüleinél meghalt egy kispapunk. Társai elmondták érte az Officium Defunctorum-ot.

1879 májusa nagy esőket, felhőszakadásokat és áradásokat zudított Vasmegyére. Május 5-én arra ébredtek, hogy a Gyöngyös és Perint kiléptek medrükből. A Perint minden hidat lerombolt. A nagy hidat is elvitte, amelyen át a papnövendékek a hegybe jártak. Perint-falunak kellett kerülni, ha oda akartak jutni. A karicsaiakat majd elvitte az ár. Az utca közepéig ért a víz. A part mindkét felén beszakadt. Egy házat azonnal le kellett bontani, hogy legalább téglája megmaradjon. Egy másiknak oldalát szedte ki a megdagadt patak. A nagy iskola ablakából a Perint Dunának látszott és a szántóföldek Fertő tavának. - Május 23-án a rektor engedélyt adott arra, hogy a kispapok vacsora után a kertben sétáljanak (a sétanapokat kivéve).

1880. október 14-én Szabó püspök valóságos belső titkos tanácsos lett. Papok és kispapok Kopsz János nagyprépost vezetése alatt köszöntötték a kitüntetett főpásztort. - November 27-én meghalt Pap Dávid fiatal hitoktató, ki a papnevelde épületében lakott. "Alig élt, máris örök nyugovóra tért." Kis növendékeinek zokogása meghatotta a kispapokat. - November 19-én gyászmise volt a székesegyházban Mária Terézia halálának 100-adik évfordulóján.

1880. végén Szilveszterkor az ékesszóló püspök utolsó beszédét mondja a székesegyházban. Szónoki tehetsége még a régi, de hangja nagyon gyenge, erejét elvette az elhatalmasodó sorvadás. Testi erői már igen megfogytak, le is akarták beszélni a prédikálásról, de ő mégegyszer, utóljára, szólni akart kedves híveihez. Szentbeszéd után azonnal, ünnepélyes kiséret nélkül, fáradtan és szomorúan távozott. Halálsejtelme átragadt a megdöbbent kispapokra is: "Oh Istenünk, még ne vedd el kedves Atyánkat, mert nagyon szomorú árvának lenni."

Pedig a halál nem várt soká. 1881. február 28-án beköszöntött.
"Quies lévén - írja a kispapok jegyzőkönyve - még mindnyájan szenderegtünk, midőn a nagyharang szívet rendítő bús hangja felébreszte bennünket, tudatva velünk, hogy az, amitől már napok óta féltünk, legnagyobb fájdalmunkra megtörtént. Felültünk ágyainkban és szívből fakadt ájtatos imát tőpiténk a legjobb mennyei Atyánkhoz."
A sejtelmet valónak nyilvánította az is, hogy a spirituális fekete miseruhában lépett az oltár elé.

A farsangi napok gyásznapokká változtak. "Mindnyájan csak ide-oda járkáltunk, mint akik valamit keresnek, de nem tudják, hogy mit."
A temetésre, március 3-án csak igen kevés pap jött öszsze a vidékről, iszonyú hófuvat miatt. A győri püspököt is az időjárás tartotta vissza. A temetést Kopsz János végezte. A koporsót - papság hiányában - tűzoltók vitték, a hívek beláthatatlan sokasága s a püspöki elemisták sorfala közt, feketével bevont égő gázlámpák között a sírbolt felé.

"Menj alá gyarló testem" - kedves dala volt a megboldogult főpásztornak. Most ezt énekelték búcsúztatására.
Szabó Imrével egy feledhetetlen kedvességű, emberséges, atyai lelkületű, derék magyar főpap szállt a sírba; és elköltözött vele egy korszak is az egyházmegye és a szeminárium történetében.