11. AZ UTOLSÓ ÉVEK TÖRTÉNETE.

Az utolsó évek történetéről - érthető okokból - csak röviden és vázlatosan számolunk be.

Pedig volnának eseményei, amelyek bizonyos idő-távlatból nézve igen emlékezetesek lesznek. Károly király váratlan hazaérkezése és tartózkodása Szombathelyen, feledhetetlen beszélgetése a kispapokkal, akik a püspöki kertben katonai kitüntetéseikkel díszítve várnak reá (1921. márc. 27.) ; Lorenzo Schioppa és Cesare Orsenigo nunciusok látogatása (1922. október 14, ill. 1927. október 8.); a kispapok római zarándoklata, melyben kivétel nélkül mindnyájan résztvettek (1925. márc); új, Annunciata-apácák érkezése a régiek helyébe, (Kreuzschwesterek), akik 1899 óta látták el a szeminárium háztartási teendőit (1925. augusztus); a székesegyház ünnepélyes felszentelése (1927. június 14.); az egyházmegye 150 éves fennállásának jubileuma s különösen az egyházmegyei zsinat, melynek templomi részén a kispapok is részt vehettek (1927. okt. 5-8.): mind olyan események voltak, amelyeket legalább röviden meg kell említenünk.




IV. Károly és Mikes püspök a püsp. kertben.


Fontosabbak azonban azok a változások, amelyek a szeminárium életében beállottak. Több kisebb-nagyobb újítás történt.

Mikes János gróf püspöknek megérkezése után szinte első intézkedése volt, hogy a Hidasy által bevezetett scabellumokat eltörölte. (TP. 1912. márc. 15.) Eltörölte a duktorok informáló tevékenységét is. Az új püspök megnyittatta szép, nagy kertjét a kispapok számára is. A szemináriumi kert falán ajtót töretett és megengedte, hogy a növendékek studium idő alatt is tartózkodhatnak a kertben. (1912. ápr.) Ilyenkor maga is sokszor ment közéjük és elbeszélgetett velük. A felkelés idejét 5 óráról fél 6-ra tette át, "hogy testben és lélekben egészséges ifjakat neveljünk, ne terheljük őket túl és szívesen lehessenek az intézet növendékei" (Kisszem. P. 1918. aug. 25.). A háború után elrendelte, hogy a, kispapok elöljáróikkal együtt s egy koszton étkezzenek. Ez a rendelet, mely 1920. október 5-én lépett életbe, az asztali olvasmány némi módosításával járt. Ezentúl estebédnél csak a martyrologiumot olvasták fel s utána beszélgetés következett. Ugyanekkor társalgót is kaptak a növendékek a fölöslegessé vált elöljárói ebédlő helyén (TP. 1920. nov. 25.). Megváltozott a termek beosztása is. Eddig a múzeumok az első, a hálók a második emeleten voltak. 1920-tól fogva a nappali szobák a naposabb déli oldalra kerültek, míg a hálótermeket az árnyékos és hűvös északi fronton helyezték el.

A tavaszi kirándulások ezután is szokásban maradtak, de szokásba jött, hogy a püspök évenként meghívta kispapjait - egy vagy két csoportban - répceszentgyörgyi kastélyába, ahol igen vidám napot töltöttek el a főpásztor vendégszeretetében.

Amit a régiek rossz szemmel néztek volna: szokásba jött a sportolás is. A kispapok téli időben ródliztak, korcsolyáztak a püspök kezdeményezésére, sőt tőle tornaszereket is kaptak (nyújtót, korlátot, gyűrűhintát, oroszkuglit stb.), hogy egészségük el ne ernyedjen a súlyos kötelességek teljesítése alatt.

A tantervben nagy változás állott be 1926 szeptemberében: ekkor hozták be az ötéves tanfolyamot a C. J. C. szellemében.

Az új tantervnek, amelyre a régiről sikerült nagyobb zökkenők nélkül áttérni, az a legfőbb változtatása, hogy a skolasztikus filozófia bőségesebb tanítását bevezette, melyre eddig csak kurzusonkint heti 1 óra volt szánva.


A székesegyház konszekrálása. (1927. június 14.)

Az új tanterv anyagbeosztását a következő táblázat tünteti fel:
I. évf. Philosophia (külön) heti 6 óra; Historia eccl. (másodévesekkel) 4 óra;
Introductio (másodévesekkel) 4 óra: Latin (külön) 4 óra; Ascetica (külön) 1 óra. II. évf. Philosophia (külön) 6 óra; Historia eccl. (elsőévvel) 4 óra; Introductio (elsőévvel) 4 óra; Homiletica, Catechetica vagy évenként váltakozva Sociologia (harmadévvel) 2 óra; Ascetica (harmad-negyed-ötödévvel) 1 óra.
III. évf. Dogmatica (negyed-ötödévvel) 8 óra; Exegesis (negyedévvel) 4 óra; Homiletica és Catechetica vagy Sociologia (másodévvel) 2 óra; Liturgica 2 óra.
IV. évf. Dogmatica (harmad-ötödévvel 8 óra; Exegesis (harmadévvel) 4 óra; Moralis et past. (ötödévvel) 6 óra; Ius eccl. (ötödévvel) 4 óra.
V. évf. Dogmatica (harmad-negyedévvel) 8 óra; Moralis et past. (negyedévvel) 6 óra; Ius eccl. (negyedévvel) 4 óra.

Ezenkívül minden évfolyam hallgat Illemtant heti 1 órában, Egyházi művészetet heti 1 órában, Gazdaságtant heti 1 órában s végez egyházi énekgyakorlatokat heti 3 órában. Az ötödévesek ezenfelül heti 1 órában a lelkiigazgató vezetése alatt gyakorolják a szentmise végzését; hallgatnak Iskolaügyet, Egészségtant és külön előadásokat de Sexto.

A szentelések idejére nézve különböző kísérletek után az a megállapodás történt (1929. febr. 28.), hogy a subdiaconatust a negyedévesek év végén kapják fel, éppen akkor, amikor az ötödévesek pappá szenteltetnek. E szentelés terminusa a Péter-Pál előtti vasárnap, mely előtt hatnapos lelkigyakorlatot végeznek. A diaconatust viszont az ötödévesek az őszi közös hatnapos lelkigyakorlat után, november 1-én kapják föl. Ugyanaznap kapnak tonsurát az előévesek, kisebb rendeket a másod- és harmadévesek.

Tankönyvekül szolgálnak jelenleg: filozófiában Donat Summája, dogmatikában és fundamentálisban Egger Enchi-ridionja, jogban Siposs, morálisban Noldin, pasztorálisban homiletikában, katechetikában Mihályfi, egyháztörténelemben Hefele-Knöpfler, biblicumban Zschocke és Holzmeister megfelelő, ismert művei.

A tanítás nyelve latin, csak az egyháztörténelmet, exegesist és néhány kisebb praktikus tárgyat (liturgika, homiletika, katechetika, sociologia) hallgatnak magyarul. Könyveiket a növendékek maguk szerzik be, kivéve az egyháztörténelem kézikönyvét, amely már nem kapható s csak harminc példányban van meg a szeminárium birtokában.

Anyagiakban veszteség érte a szemináriumot a földbirtokreform alkalmából. A reform céljaira és házhelyekre 70 kat. holdat és 419 négyszögölet kellett átengednie (1922).
Viszont vásárolt is telket az intézet. 1927-ben kiegészítette a hegyi birtokot a Szabó-féle szomszédos hegyterület 991 négyszögölnyi telkével, amelyet 10.000 pengőért vásárolt.
A tanári és elöljárói fizetések megállapítása a háború óta folytonos változásokon ment át, míg végre 1927. június 21-én egy általános érvényű püspökkari határozattal nyert elintézést.

Néhány szót kell még szólni a személyi változásokról is. 1920 óta a már ismertetett előljárói karban először akkor történt változás, mikor (1922. szept.) Fuchs után Székely László dr. lett a lelkiigazgató. Mikor az ötéves tanfolyam életbe lépett (1926. szept.), ő lett a filozófia tanára, spirituális pedig Kappel János dr. Az egyháztörténeti és jogi tanszéket Tauber Sándor dr. után Varga János foglalta el 1924-ben. A biblikum tanításában Palkó János dr. két esztendőre felváltotta Szendy László dr.-t, aki azonban 1925-ben újra biblikus tanár és prefektus lett.

A növendékek létszáma az utóbbi években erős növekedést mutat. Az utolsó tanév 44 (az egyetemen tanulókat beleszámítva 56) növendékkel indult meg.
1929-ben ezek közül 15-en szenteltettek pappá. A következő évben az ötéves kurzus bevezetése miatt a papszentelések elmaradnak.
Az 1930-31-i iskolai év lesz az első, amelyben öt évfolyam növendékeit kell elhelyezni a szemináriumban.

A. plébániák, curatiák és hitoktatói állomások szaporodásával a papság s következőleg a kispapság létszámának is emelkednie kell. A régi épület a helyiségek gazdaságos kihasználása mellett is hovatovább szűknek fog bizonyulni. Talán akkor megvalósul megyéspüspökünk régi óhaja és terve, hogy a hegyben vagy a régi telken új épület épül és a papi pályára lépőket a modern higiénia és pedagógia igényeinek megfelelő épület fogadja.